Ciekawy przypadek Benjamina Buttona i inne opowiadania, F. Scott Fitzgerald

ciekawy-przypadek-benjamina-buttona-b-iext3632906

Pozostało mu jedynie niebo, gdzie spotka tylko takich, co jak on nie wykorzystali ziemi.

Zakończyła się moja przygoda z opowiadaniami Fitzgeralda. Muszę przyznać, że była to lektura dość nietypowa w odbiorze, ponieważ moje początkowe rozczarowanie opowieścią o Benjaminie Buttonie przerodziło się powoli w zwątpienie odnośnie reszty prac, to z kolei zaowocowało jakąś ciekawością, kiedy spostrzegłam tytuł „O, Ruda Czarodziejko!”.

Pochłonęłam książkę gnana tak od jej lepszej do gorszej strony, od zawodu do uznania dla autora. Zdarzało się, że fabuła wprawiała mnie w lekki sceptycyzm, koniec jednak na ogół okazywał się stosunkowo zaskakujący. Z pewnością ogromny wpływ na moją ocenę miał język – znacznie ją podwyższył. Podobało mi się operowanie słowem, jakiego używa Fitzgerald, subtelne opisy, które nie nudzą, a nadają odpowiedniego klimatu. Polubiłam zwroty, którymi operował, choć zdarzało się, że ulegały one powtórzeniu. Nie umiałam jednak przymrużyć oka na inny rodzaj powielenia: powielenia sytuacji występującej kilkakrotnie w poszczególnych opowiadaniach oraz zbieżności charakterów poszczególnych postaci. Fitzgerald umiłował sobie tramwaje i problemy związane z uciążliwymi pasażerami, z kolei bohatera lubi kreować na miłosiernego Samarytanina, który zbacza z drogi, lecz w porę doznaje swoistego katharsis i naprawia wyrządzone krzywdy.

Mimo małych niedopatrzeń lub po prostu zabiegów, które wynikały z natury pisarskiej autora, Fitzgerald w pewien sposób mnie zauroczył i dziś wiem już, że niedługo na mojej szafce nocnej w kolejce do przeczytania pojawi się „Wielki Gatsby” czy „Czuła jest noc”.

Ciekawy przypadek Benjamina Buttona i inne opowiadania (2009)
kategoria: literatura piękna
tłum. Adriana Demkowska-Bohdziewicz
wydawnictwo: Amber
liczba stron: 216
ocena: 7/10

 

 Katarzyna Anita Piotrowska

Skomentuj

